CZAS OBECNY
Teatr Kana prowadzi nieustanne poszukiwania w zakresie różnych form i języków teatralnych. Realizuje spektakle salowe i plenerowe, performensy, akcje teatralne. W swoich przedstawieniach stara się zadawać ważne i aktualne pytania, często, konfrontować osobiste doświadczenia z otaczającą rzeczywistością. Często sięga do literatury (ale też do tekstów własnych, a także m.in. blogów internetowych), kontrapunktując siłę tekstu i słowa z nieoczywistym obrazem, dźwiękiem, ruchem i muzyką. Chętnie posługuje się ironią i humorem, korzysta z elementów popkultury, stawiając jednocześnie niełatwe diagnozy. Kana jest teatrem autorskim – osobistą decyzją tworzących go osób o realizacji siebie poprzez sztukę.
Ostatni zespół pracujący z Zygmuntem Duczyńskim, po jego śmierci dokończył pracę nad rozpoczętym spektaklem „Geist”, przy pomocy reżyserskiej Arkadiusza Buszko. Kolejne spektakle były realizowane przez zaproszonych przez zespół artystów: Mateusza Przyłęckiego ("Lailonia", "Projekt: Matka", "Projekt: Ojciec", "AUTOterapia"), Jolanta Denejko ("Niewypowiedziane"), Teatr Krepsko ("Hotel Misery de Luxe"), Teatr Akhe ("Gap Filling", "Sit-down tragedy"), Krzysztofa Popiołka ("Gęstość zaludnienia", "Światy możliwe"). Zespół działał w niezmienionym składzie do 2016 roku.
Skład zespołu:
(sezon 2024/2025)
Bibianna Chimiak
Karolina Sabat
Dariusz Mikuła
Piotr Starzyński
Pozostali członkowie:
Marta Giers-Sanecka
Tomasz Grygier
Współpraca:
Marta Grygier
Krzysztof Sanecki
* * *
Oprócz zespołu teatralnego, swoją autorską, zupełnie odrębną ścieżkę, związaną z teatrem społeczno-dokumentalnym, a ostatnio również eko-artywistycznym prowadzi w Kanie Weronika Fibich, która jest autorką kilkudziesięciu akcji teatralnych, spektakli site specific, performensów, filmów, realizowanych bardzo często w przestrzeniach pozateatralnych.
Przez ponad 20 lat swoją drogę twórczą realizował w Kanie także Janusz Turkowski – jeden z ważnych polskich twórców teatru dokumentalnego, który swoje spektakle prezentował na prestiżowych festiwalach m.in. w USA, Izraelu, Japonii, Austrii, Holandii, Wielkiej Brytanii.
* * *
LATA 1979-2006
Teatr Kana istnieje od 1979 roku założony przez Zygmunta Duczyńskiego (zmarł 15.03.06.). Początkowo zespół działał jako teatr studencki, potem stopniowo uzyskiwał coraz większą dojrzałość artystyczną i samodzielność organizacyjną. Przełomowe dla istnienia teatru znaczenie miały dwa przedstawienia na podstawie twórczości Wieniedikta Jerofiejewa "Moskwa-Pietuszki" (1989) i "Noc" (1993) - oba spektakle prezentowane były wielokrotnie na renomowanych światowych scenach, uzyskiwały znakomite recenzje w takich magazynach jak "The Times", "Los Angeles Times", "Los Angeles Weekly", "The Scotsman", "Backstage" i wielu innych.
Spektakl "Noc" zdobył 1994 roku nagrody First Fringe i Critics Award na Światowym Festiwalu Sztuki w Edynburgu. W 1995 w uznaniu wieloletnich osiągnięć artystycznych oraz działalności wzbogacającej szczecińskie życie artystyczne, Prezydent Szczecina przyznał Zygmuntowi Duczyńskiemu i Teatrowi Kana Nagrodę Artystyczną Miasta Szczecina za rok 1994.
Zespół wielokrotnie grał we wszystkich większych miastach Polski oraz brał udział we wszystkich ważniejszych festiwalach teatrów poszukujących i festiwalach sztuki (m.in. Międzynarodowy Festiwal Malta w Poznaniu, Białostockie Dni Sztuki Współczesnej, Międzynarodowy Festiwal Kultury Żydowskiej, Międzynarodowy Festiwal Reminiscencje w Krakowie, lubelski Konfrontacje Teatralne). Z przedstawieniami inspirowanymi twórczością Wieniedikta Jerofiejewa występował trzykrotnie na Światowym Festiwalu Sztuki w Edynburgu (w 1995 jako gość honorowy) a także m.in. w Moskwie, Amsterdamie, Berlinie, Los Angeles, Santa Monica, Santa Ana, Pasa Dena, San Diego, San Francisco (USA), Cheltenham College (Wlk. Brytania), Nitrze (Słowacja), Amsterdamie, Berlinie i Londynie (otwarcie Festiwalu Visual Theatre w 1995).
CZAS OBECNY
Teatr Kana prowadzi nieustanne poszukiwania w zakresie różnych form i języków teatralnych. Realizuje spektakle salowe i plenerowe, performensy, akcje teatralne. W swoich przedstawieniach stara się zadawać ważne i aktualne pytania, często, konfrontować osobiste doświadczenia z otaczającą rzeczywistością. Często sięga do literatury (ale też do tekstów własnych, a także m.in. blogów internetowych), kontrapunktując siłę tekstu i słowa z nieoczywistym obrazem, dźwiękiem, ruchem i muzyką. Chętnie posługuje się ironią i humorem, korzysta z elementów popkultury, stawiając jednocześnie niełatwe diagnozy. Kana jest teatrem autorskim – osobistą decyzją tworzących go osób o realizacji siebie poprzez sztukę.
Ostatni zespół pracujący z Zygmuntem Duczyńskim, po jego śmierci dokończył pracę nad rozpoczętym spektaklem „Geist”, przy pomocy reżyserskiej Arkadiusza Buszko. Kolejne spektakle były realizowane przez zaproszonych przez zespół artystów: Mateusza Przyłęckiego ("Lailonia", "Projekt: Matka", "Projekt: Ojciec", "AUTOterapia"), Jolanta Denejko ("Niewypowiedziane"), Teatr Krepsko ("Hotel Misery de Luxe"), Teatr Akhe ("Gap Filling", "Sit-down tragedy"), Krzysztofa Popiołka ("Gęstość zaludnienia", "Światy możliwe"). Zespół działał w niezmienionym składzie do 2016 roku.
Skład zespołu:
(sezon 2024/2025)
Bibianna Chimiak
Karolina Sabat
Dariusz Mikuła
Piotr Starzyński
Pozostali członkowie:
Marta Giers-Sanecka
Tomasz Grygier
Współpraca:
Marta Grygier
Krzysztof Sanecki
* * *
Oprócz zespołu teatralnego, swoją autorską, zupełnie odrębną ścieżkę, związaną z teatrem społeczno-dokumentalnym, a ostatnio również eko-artywistycznym prowadzi w Kanie Weronika Fibich, która jest autorką kilkudziesięciu akcji teatralnych, spektakli site specific, performensów, filmów, realizowanych bardzo często w przestrzeniach pozateatralnych.
Przez ponad 20 lat swoją drogę twórczą realizował w Kanie także Janusz Turkowski – jeden z ważnych polskich twórców teatru dokumentalnego, który swoje spektakle prezentował na prestiżowych festiwalach m.in. w USA, Izraelu, Japonii, Austrii, Holandii, Wielkiej Brytanii.
* * *
LATA 1979-2006
Teatr Kana istnieje od 1979 roku założony przez Zygmunta Duczyńskiego (zmarł 15.03.06.). Początkowo zespół działał jako teatr studencki, potem stopniowo uzyskiwał coraz większą dojrzałość artystyczną i samodzielność organizacyjną. Przełomowe dla istnienia teatru znaczenie miały dwa przedstawienia na podstawie twórczości Wieniedikta Jerofiejewa "Moskwa-Pietuszki" (1989) i "Noc" (1993) - oba spektakle prezentowane były wielokrotnie na renomowanych światowych scenach, uzyskiwały znakomite recenzje w takich magazynach jak "The Times", "Los Angeles Times", "Los Angeles Weekly", "The Scotsman", "Backstage" i wielu innych.
Spektakl "Noc" zdobył 1994 roku nagrody First Fringe i Critics Award na Światowym Festiwalu Sztuki w Edynburgu. W 1995 w uznaniu wieloletnich osiągnięć artystycznych oraz działalności wzbogacającej szczecińskie życie artystyczne, Prezydent Szczecina przyznał Zygmuntowi Duczyńskiemu i Teatrowi Kana Nagrodę Artystyczną Miasta Szczecina za rok 1994.
Zespół wielokrotnie grał we wszystkich większych miastach Polski oraz brał udział we wszystkich ważniejszych festiwalach teatrów poszukujących i festiwalach sztuki (m.in. Międzynarodowy Festiwal Malta w Poznaniu, Białostockie Dni Sztuki Współczesnej, Międzynarodowy Festiwal Kultury Żydowskiej, Międzynarodowy Festiwal Reminiscencje w Krakowie, lubelski Konfrontacje Teatralne). Z przedstawieniami inspirowanymi twórczością Wieniedikta Jerofiejewa występował trzykrotnie na Światowym Festiwalu Sztuki w Edynburgu (w 1995 jako gość honorowy) a także m.in. w Moskwie, Amsterdamie, Berlinie, Los Angeles, Santa Monica, Santa Ana, Pasa Dena, San Diego, San Francisco (USA), Cheltenham College (Wlk. Brytania), Nitrze (Słowacja), Amsterdamie, Berlinie i Londynie (otwarcie Festiwalu Visual Theatre w 1995).