warsztaty prowadzone przez Mateusza Przyłęckiego
Mateusz Przyłęcki − absolwent Wydziału Aktorskiego (2001) i Wydziału Reżyserii Dramatu (2009) Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie. Wyreżyserował spektakle: „Życie / instrukcja obsługi” wg autorskiego scenariusza – kompilacji tekstów poradników, regulaminów i instrukcji, Teatr Współczesny w Szczecinie (premiera listopad 2008), „Lailonia” na motywach „13 bajek z królestwa Lailonii i innych bajek” L. Kołakowskiego (adaptacja własna), Teatr Kana w Szczecinie (premiera wrzesień 2009, spektakl zwyciężył w plebiscycie publiczności XVIII Alternatywnych Spotkań Teatralnych „KLAMRA” 2010 w Toruniu), „Stefcia Ćwiek w szponach życia” wg Dubravki Ugresic, Teatr Ludowy, Kraków (premiera listopad 2009), „Tango” S. Mrożka, Teatr Współczesny w Szczecinie (premiera październik 2010), „Czarnoksiężnik Oz” wg F. L. Bauma, Teatr Lalki i Aktora „Pinokio” w Łodzi (premiera marzec 2011), „Mglisty Billy” wg G. Bianco, Teatr Figur Kraków (premiera czerwiec 2013, spektakl otrzymał Nagrodę Główną JURY MŁODYCH na Festiwalu „Korczak” 2013 oraz Pierwszą Nagrodę i nagrodę Jury Dziecięcego na Festiwalu Teatralnym „Karuzela” w Łodzi 2014), „Projekt: MATKA” wg tekstów autorek opisujących na blogach swoje doświadczenia związane z macierzyństwem, Teatr Kana w Szczecinie (premiera wrzesień 2014, spektakl zwyciężył w plebiscycie publiczności XXIV Alternatywnych Spotkań Teatralnych „KLAMRA” 2016 w Toruniu), „Ławeczka” A. Gelmana, Teatr Dramatyczny w Białymstoku (premiera luty 2015), „Projekt: OJCIEC” wg tekstów autorów opisujących na blogach i w książkach swoje doświadczenia związane z tacierzyństwem, Teatr Kana w Szczecinie (premiera wrzesień 2016), „Trik Patryka” K. Sagora, Teatr Ludowy w Krakowie, spektakl zrealizowany w ramach konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (premiera wrzesień 2017), „Tu nawet muchy są bezpieczne” wg G. Dahle, Teatr Szkolny Akademii Teatralnej w Warszawie, Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego), „Trójka na głowie” C. Brandau, Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu (premiera listopad 2018).
W ramach opieki reżyserskiej zrealizował z Teatrem Papahema spektakl „Macbett” wg E. Ionesco (premiera czerwiec 2015), a w ramach współpracy reżyserskiej z Justyną Kowalską spektakl „Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze” wg prozy A. Veteranyi (premiera sierpień 2016, Teatr Witkacego w Zakopanem). Pomysłodawca i opiekun artystyczny projektu „PIEŚNI DLA MIASTA” zrealizowanego w ramach 36. PPA we Wrocławiu (Nurt OFF) – projekt dostał wyróżnienie.
OKNO – ZBLIŻENIA: GŁOSY KANY
Tym razem (w ciągu całego 2019 roku) w ramach OKNA będziemy dzielić się z Wami własnym doświadczeniem – doświadczeniem zespołu, który wyznacza kierunki, tematy, obszary i formy pojawiające się na scenie Kany. Nasi widzowie znają je z pojedynczych wydarzeń, z których żadne nie jest jednak przypadkowe: jest częścią większej całości i etapem drogi, którą wspólnie idziemy.
Większość z nas działa w Kanie od co najmniej kilkanastu lat. Sama Kana (licząc od pierwszego wyreżyserowanego przez Zygmunta Duczyńskiego przedstawienia) ma już lat czterdzieści. Każdy z nas w Kanie dorastał, dojrzewał, uczył się teatru. Każdy – zwłaszcza w momencie, kiedy zabrakło lidera − podejmował decyzję o tym, żeby ciągle ją tworzyć.
Nasza obecna tożsamość, wszystko, co w tej chwili robimy, jest wypadkową tego, kim jesteśmy, czego szukamy, jakie pytania sobie zadajemy. Jest też częścią procesu, któremu zawierzyliśmy, że się staje. Przez wiele lat uczyliśmy się od gości OKNA – zapraszaliśmy tych, których byliśmy ciekawi, którzy pokazali nam wielość ścieżek. Teraz czujemy, że warto sprawdzić, co się nam wszystkim (w nas wszystkich) przez te lata wydarzyło. Tegoroczne OKNO będzie więc poświęcone Głosom Kany. Będziemy uczyć się od siebie nawzajem.
Przez spotkania, prezentacje, warsztaty, pokazy spróbujemy przybliżyć cztery najważniejsze linie tematyczne określające kierunki i wybory artystyczno-programowe twórców związanych z Ośrodkiem Teatralnym Kana: Linię Spektakli, Dokumentu, Społeczno-Artystyczną i Wokół Tradycji.
Styczeń dedykujemy pierwszej odsłonie Linii Spektakli, którą poświęcimy „Lailonii“. To będzie bardzo wyjątkowy i odświętny czas, ponieważ spektakl zagramy dla Państwa po raz setny. Spotkamy się także podczas wykładów, dyskusji, projekcji filmów – wszystko wokół „Lailonii“.
12−13 stycznia, godzina 10, warsztaty, Teatr Kana
warsztaty prowadzone przez Mateusza Przyłęckiego
Mateusz Przyłęcki − absolwent Wydziału Aktorskiego (2001) i Wydziału Reżyserii Dramatu (2009) Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie. Wyreżyserował spektakle: „Życie / instrukcja obsługi” wg autorskiego scenariusza – kompilacji tekstów poradników, regulaminów i instrukcji, Teatr Współczesny w Szczecinie (premiera listopad 2008), „Lailonia” na motywach „13 bajek z królestwa Lailonii i innych bajek” L. Kołakowskiego (adaptacja własna), Teatr Kana w Szczecinie (premiera wrzesień 2009, spektakl zwyciężył w plebiscycie publiczności XVIII Alternatywnych Spotkań Teatralnych „KLAMRA” 2010 w Toruniu), „Stefcia Ćwiek w szponach życia” wg Dubravki Ugresic, Teatr Ludowy, Kraków (premiera listopad 2009), „Tango” S. Mrożka, Teatr Współczesny w Szczecinie (premiera październik 2010), „Czarnoksiężnik Oz” wg F. L. Bauma, Teatr Lalki i Aktora „Pinokio” w Łodzi (premiera marzec 2011), „Mglisty Billy” wg G. Bianco, Teatr Figur Kraków (premiera czerwiec 2013, spektakl otrzymał Nagrodę Główną JURY MŁODYCH na Festiwalu „Korczak” 2013 oraz Pierwszą Nagrodę i nagrodę Jury Dziecięcego na Festiwalu Teatralnym „Karuzela” w Łodzi 2014), „Projekt: MATKA” wg tekstów autorek opisujących na blogach swoje doświadczenia związane z macierzyństwem, Teatr Kana w Szczecinie (premiera wrzesień 2014, spektakl zwyciężył w plebiscycie publiczności XXIV Alternatywnych Spotkań Teatralnych „KLAMRA” 2016 w Toruniu), „Ławeczka” A. Gelmana, Teatr Dramatyczny w Białymstoku (premiera luty 2015), „Projekt: OJCIEC” wg tekstów autorów opisujących na blogach i w książkach swoje doświadczenia związane z tacierzyństwem, Teatr Kana w Szczecinie (premiera wrzesień 2016), „Trik Patryka” K. Sagora, Teatr Ludowy w Krakowie, spektakl zrealizowany w ramach konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (premiera wrzesień 2017), „Tu nawet muchy są bezpieczne” wg G. Dahle, Teatr Szkolny Akademii Teatralnej w Warszawie, Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego), „Trójka na głowie” C. Brandau, Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu (premiera listopad 2018).
W ramach opieki reżyserskiej zrealizował z Teatrem Papahema spektakl „Macbett” wg E. Ionesco (premiera czerwiec 2015), a w ramach współpracy reżyserskiej z Justyną Kowalską spektakl „Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze” wg prozy A. Veteranyi (premiera sierpień 2016, Teatr Witkacego w Zakopanem). Pomysłodawca i opiekun artystyczny projektu „PIEŚNI DLA MIASTA” zrealizowanego w ramach 36. PPA we Wrocławiu (Nurt OFF) – projekt dostał wyróżnienie.
OKNO – ZBLIŻENIA: GŁOSY KANY
Tym razem (w ciągu całego 2019 roku) w ramach OKNA będziemy dzielić się z Wami własnym doświadczeniem – doświadczeniem zespołu, który wyznacza kierunki, tematy, obszary i formy pojawiające się na scenie Kany. Nasi widzowie znają je z pojedynczych wydarzeń, z których żadne nie jest jednak przypadkowe: jest częścią większej całości i etapem drogi, którą wspólnie idziemy.
Większość z nas działa w Kanie od co najmniej kilkanastu lat. Sama Kana (licząc od pierwszego wyreżyserowanego przez Zygmunta Duczyńskiego przedstawienia) ma już lat czterdzieści. Każdy z nas w Kanie dorastał, dojrzewał, uczył się teatru. Każdy – zwłaszcza w momencie, kiedy zabrakło lidera − podejmował decyzję o tym, żeby ciągle ją tworzyć.
Nasza obecna tożsamość, wszystko, co w tej chwili robimy, jest wypadkową tego, kim jesteśmy, czego szukamy, jakie pytania sobie zadajemy. Jest też częścią procesu, któremu zawierzyliśmy, że się staje. Przez wiele lat uczyliśmy się od gości OKNA – zapraszaliśmy tych, których byliśmy ciekawi, którzy pokazali nam wielość ścieżek. Teraz czujemy, że warto sprawdzić, co się nam wszystkim (w nas wszystkich) przez te lata wydarzyło. Tegoroczne OKNO będzie więc poświęcone Głosom Kany. Będziemy uczyć się od siebie nawzajem.
Przez spotkania, prezentacje, warsztaty, pokazy spróbujemy przybliżyć cztery najważniejsze linie tematyczne określające kierunki i wybory artystyczno-programowe twórców związanych z Ośrodkiem Teatralnym Kana: Linię Spektakli, Dokumentu, Społeczno-Artystyczną i Wokół Tradycji.
Styczeń dedykujemy pierwszej odsłonie Linii Spektakli, którą poświęcimy „Lailonii“. To będzie bardzo wyjątkowy i odświętny czas, ponieważ spektakl zagramy dla Państwa po raz setny. Spotkamy się także podczas wykładów, dyskusji, projekcji filmów – wszystko wokół „Lailonii“.
12−13 stycznia, godzina 10, warsztaty, Teatr Kana