Punkty styczne - konstelacja artystyczna

Punkty styczne - konstelacja artystyczna

"Punkty styczne" − konstelacja artystyczna w przestrzeni wsi Stolec
Performance  wędrowny złożony z  instalacji i akcji artystycznych inspirowanych miejscem.
twórcy: Maria Stafyniak, Natalia Szostak, Weronika Fibich, Paweł Romańczuk i mieszkańcy

start: Klub

wstęp wolny
 

"Słoń" -  community arts
koncepcja: Maria Stafyniak

Spotkanie z Innym odbywa się codziennie, nieustannie, niezależnie od tego,  gdzie jestem. To dzieje się, kiedy budzę się i kiedy śpię, kiedy patrzę w lustro i gdy spotykam człowieka pierwszy raz. Wciąż doświadczam tego, że spotykając Innego, spotykam siebie. To jest bardzo ważne − wciąż o tym zapominam i sobie to przypominam. Ostatnio przebywam często na placach zabaw i fascynuje mnie przepaść między światem dorosłych skupionych na sensie wszelkich działań i światem dzieci, które uwielbiają smak pozornej bezcelowości zabawy. Szukam miejsca do spotkania, którego przestrzeń mówi: jesteś tu i teraz, nic nie musisz zrobić, nigdzie nie musisz dojść, nic nie musisz zrozumieć, nic nie musisz pomyśleć ani powiedzieć.

Maria Stafyniak − w działalności artystycznej używam różnych mediów: rysunku, obiektu, instalacji, fotografii. Głównym źródłem języka sztuki jest dla mnie codzienność, głównym źródłem pytań i zainteresowań jest praktyka jogi. W mojej twórczości oraz działalności warsztatowej nieustannie pojawiają się motywy związane z percepcją obrazu, czasu, pamięci oraz relacją obrazu i języka. Prowadzę warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych wykorzystujące elementy języka sztuki współczesnej, które używane są jako punkt wyjścia do odszyfrowania i dekonstrukcji współczesnej kultury. Działam w stowarzyszeniu Oswajanie Sztuki. Ukończyłam malarstwo na ASP w Poznaniu. Mieszkam w Szczecinie.


Droga powrotu / Der Weg zurück - instalacja
koncepcja: Natalia Szostak

Instalacja interaktywna w przestrzeni parku pałacowego w Stolcu. Specjalnie oznakowana ścieżka poprowadzi uczestników z centrum wsi wgłąb dzikiego terenu dawnego ogrodu barokowego, gdzie czekać będzie na nich wcześniej zaaranżowane schronienie, miejsce odpoczynku i kontemplacji. Zastanie ich tam również jedno proste pytanie. Zapisane przez uczestników odpowiedzi staną się istotnym elementem zbiorowej konstrukcji końcowej, która potem powoli i pod nieobecność niknąć będzie w rytm otaczającej natury.

Natalia Szostak − artystka sztuk wizualnych. Urodzona w Szczecinie w 1980 roku. Absolwentka malarstwa na San Francisco State University w Kalifornii oraz grafiki na Akademii Sztuki w Szczecinie. Laureatka Nagrody Artystycznej Prezydenta Miasta Szczecina za wybitne osiągnięcia artystyczne w 2013 roku oraz nagrody dla wyróżniających się młodych artystów w międzynarodowym konkursie organizowanym przez X-Power Gallery w Los Angeles w 2009. Dwukrotna stypendystka Prezydenta Miasta Szczecina. Autorka społecznego projektu Platerøwka (2011−14), którego głównym założeniem była popularyzacja sztuki poza tradycyjnymi strukturami galeryjno-muzealnymi. Obecnie wykładowczyni I Pracowni Malarstwa i Rysunku na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie oraz doktorantka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Mieszka i pracuje w Szczecinie.


Kryjówka - community arts
koncepcja: Weronika Fibich; bohaterowie: krewni pani Waali Malinowskiej

Każde miejsce − gdyby je rozrysować albo zbudować przestrzenny model − jest swoistą siatką nitek, strukturą komunikatów generowanych na różnych poziomach. Każde miejsce odzwierciedla przestrzenny wyraz czasu.
Tym razem próbuję badać granicę pamięci odkrywając opowieść  pani Waali Malinowskiej, niegdyś najstarszej mieszkanki wsi Stolec. Nigdy z nią nie rozmawiałam. Odtwarzam  strzępy jej historii z nagrań dokonanych przez kogoś innego, szukam punktów stycznych i  odrębności, procesów zapamiętywania i zapominania, badając trzy niejednorodne warstwy wspomnień:  prawnuków (Julii i Patryka), wnuków (Weroniki, Marty, Adriana) i synów (Mirka, Andrzeja, Zbigniewa). Wspólnie z nimi budujemy kryjówkę dla postaci tkwiącej jeszcze na granicy, między Tu i Tam, między doświadczonym a zapamiętanym. Zostawiając własne obrazy/znaki w przestrzeni publicznej do rozczytania innym, nie tyle opowiadamy, co pozwalamy rozwinąć się uchwyconym przez nas wątkom.

Weronika Fibich − pracuje na pograniczu sztuk performatywnych, reportażu i dokumentu. Związana z Ośrodkiem Teatralnym Kana od 1998 roku. Oprócz działalności kulturotwórczej, edukacyjnej i programowej w ramach projektów realizowanych przez Ośrodek, od lat realizuje własną, autorską drogę twórczą.     
W polu jej zainteresowań są działania realizowane w przestrzeni pozateatralnej; na granicy prywatnego i publicznego. Najczęściej podejmowanym przez nią tematem jest pojęcie pogranicza, wykluczenia, pamięci i tożsamości.  Stosowaną metodą pracy jest „rysunek z pamięci”. Wartość „rysunku” polega na powiązaniu prywatnego z publicznym, wyrozumowanego z intuicyjnym, przypomnianego z odczuwanym. Jest autorką książek, reżyserką akcji teatralnych/performatywnych, współtwórczynią filmów dokumentalnych oraz licznych projektów kulturotwórczych.



GRAGRANICA
koncepcja: Paweł Romańczuk

Celem działania warsztatowego w miejscowości Stolec, dedykowanego jej mieszkańcom, będzie połączenie identyfikacji lokalnej tożsamości dźwiękowej z „samoróbkową" kreacją grających konstrukcji osadzonych w przestrzeni Stolca. Pogranicza to ciekawe enklawy społeczne, w których granica (w tym przypadku polsko-niemiecka) mają mniej dosadny i dosłowny charakter. Czasem o rozumieniu „własnej" przestrzeni życiowej mniej przesądza administracja, a bardziej odczuwanie przestrzeni w ujęciu mikrogeografii. Koncentrując się na szeroko rozumianym dźwięku (i tym audiosferycznym, i tym kreacyjnym), chciałbym doprowadzić do wspólnego zbudowania instrumentów/konstrukcji dźwiękowych, które nawiązywałyby do jakości dźwiękowych miejsc znanych mieszkańcom, próby nadania im znaczeń, na wskroś rozumienia i symbolicznego „czucia" miejsc wpływających na jakość życia w ogólnospołecznym wymiarze. Zaangażowanie manualne i techniczne uczestników (w każdym dostępnym wieku), chęć wzbogacenia własnego miejsca o niepowtarzalne kreacje dźwiękowe, a być może nadanie stałej identyfikacji audiosferycznej − to procesy, które chciałbym zainicjować w nadziei, że mogą mieć wpływ na życie mieszkańców Stolca.
 
Paweł Romańczuk – urodzony w 1975 roku muzyk, kompozytor, od 2006 roku rozwija poszukiwania w dziedzinie nietypowych źródeł dźwięku. Założyciel wrocławskiej grupy Małe Instrumenty, w ramach której realizuje własne potrzeby artystyczne. Jest autorem muzyki do filmów, spektakli teatralnych. Buduje własne instrumenty, konstrukcje grające, tworzy instalacje dźwiękowe. W 2010 roku opublikował pierwsze opracowanie historii toy piano. W 2013 roku napisał podręcznik „Domowe eksperymenty z instrumentami muzycznymi" wydany wraz z albumem Małych Instrumentów „Samoróbka", poświęcony edukacji w zakresie własnoręcznego budowania eksperymentalnych instrumentów muzycznych. Prowadzi warsztaty, prezentacje, wykłady i wystawy związane z instrumentami i eksperymentami dźwiękowymi.


wstęp wolny

pełen program: Miejsca i granice. Święto lokalne.
więcej o projekcie Caravana next
"Miejsca i granice" są częścią  projektu Caravan Next – Nakarmić przyszłość: Sztuka Zmienia Miasta.
W sieci: MIEJSCA I GRANICE. ŚWIĘTO LOKALNE jest także na Facebooku.

Organizatorzy: Ośrodek Teatralny Kana, Muzeum Pomorza w Greifswaldzie
Partnerzy: Gminne Centrum Kultury i Bibliotek w Dobrej, Teatr Brama z Goleniowa, OSP z Dobrej, Pałac Stolec, Dworek przy Świdwiu, Izba Muzealna w Glashütte, Stowarzyszenie Edukacyjno-Artystyczne Oswajanie Sztuki
Gospodyni miejsca: Luiza Ślusarenko-Supernak
Koordynacja: Kinga Rabińska i Dorota Makrutzki
Koncepcja artystyczna: Weronika Fibich, Rafał Foremski


Więcej informacji:
Kinga Rabińska, kinga.rabinska@gmail.com, tel. +48 665490310 [PL]
Dorota Makrutzki, kulturreferat@pommersches-landesmuseum.de, tel. +49 15172413243 [DE]