Misja
Lekcje teatralne to propozycja dla uczniów szkół średnich oraz studentów. Naszą misją jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni spotkania, dialogu oraz wspólnego poszukiwania. Chcemy wspólnie doświadczać i rozmawiać o teatrze. Przyświecają nam idee pedagogiki emancypacyjnej, równości i otwartości. Ciągle poszukujemy odpowiedniej formy lekcji, realizacji szkolnego programu w ramach otwartego i swobodnego spotkania. Chcemy wspólnie z uczniami zadawać pytania, bez względu na to, czy istnieją konkretne odpowiedzi. Potrzeba ta wypływa z wiary, że nauka to synonim doświadczania, entuzjazmu, ciekawości, poruszenia i odwagi.
Nauka i doświadczenie
Łączymy teorię z prawdziwym przeżyciem. Trudno jest mówić o teatrze bez autentycznego doświadczenia performensu. Uczniowie mogą obejrzeć trzy spektakle do wyboru: Gęstość Zaludnienia, Światy Możliwe oraz Niecierpki. Po przedstawieniu młodzież ma okazję wziąć udział w lekcji teatralnej w cenie biletu. Jednocześnie realizujemy cele programowe edukacji szkolnej. Przygotowaliśmy dwa scenariusze lekcji, które można pobrać w załącznikach poniżej. Po Gęstości Zaludnienia i Światach Możliwych reżyser spektaklów Krzysztof Popiołek opowie o pracy reżyserskiej oraz o symbolach, znakach i doświadczeniach teatralnych. Natomiast po Niecierpkach w pierwszej części lekcji uczniowie spotkają się z Bibianną Chimiak – aktorką i twórczynią spektaklu – a w drugiej części z Wiktorią Chojnacką – naszą pracowniczką i doktorantką literaturoznawstwa – która zreferuje temat: Od źródeł teatru do postdramatu.
Wizja współtworzenia
Chcemy słuchać, dzielić się doświadczeniem tworzyć lekcje teatralne wspólnie z uczniami, Dlatego próbujemy być w ciągłej rozmowie z odbiorcami. Intryguje nas spostrzeżenia oraz sugestie uczniów.
Ważne informacje
Współtwórcy lekcji teatralnych:
Krzysztof Popiołek - absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie; reżyser, kurator projektu Nowe Formy Teatru, wykładowca Wydziału Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. W latach 2014-2016 asystent naukowy w krakowskiej szkole teatralnej. Reżyserował m.in. w Teatrze Żydowskim w Warszawie, Teatrze Ludowym w Krakowie, Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, Teatrze im. S. Jaracza w Olsztynie, Daugavpils teātris na Łotwie, Teatrem Polskim w Bielsku Białej oraz Teatrze Kana w Szczecinie.
Wiktoria Chojnacka - nasza pracowniczka, doktorantka literaturoznawstwa na Uniwersytecie Szczecińskim. Studiowała kulturę i praktykę tekstu, twórcze pisanie i edytorstwo oraz antropologię literatury teatru i filmu na Uniwersytecie Wrocławskim. Jej zainteresowania oscylują wokół zagadnień związanych z: performatyką, ekopoetyką, wegetarianizmem i symbiocenem.
Bibianna Chimiak - aktorka, wokalistka, instruktorka teatralna, trenerka art. terapii. Od 1999 roku pracuje w zespole aktorskim Teatru Kana. W Ośrodku specjalistka do organizacji projektów artystycznych. Wokalistka i autorka tekstów zespołu muzycznego Bibikings. Wraz zespołem wielokrotnie nagradzana na Festiwalach w Polsce i zagranicą, uhonorowana Nagrodą Artystyczną Miasta Szczecin za istotne osiągnięcia artystyczne w roku 2021. Stypendystka Miasta Szczecin. Absolwentka Uniwersytetu Szczecińskiego na kierunku Filozofii (specjalność: etyka i filozofia człowieka), podyplomowo Uniwersytetu Zielonogórskiego na kierunku Muzykoterapia oraz Państwowej Szkoły Muzycznej drugiego stopnia w Szczecinie w klasie śpiewu solowego prof. Iwony Górewicz. Prowadzi warsztaty teatralne i art.-terapeutyczne w Polsce i za granicą.
Warsztaty teatralne
Podczas warsztatów młodzież będzie miała możliwość zapoznać się ze sztuką poprzez praktykę. Uczestnicy zostaną uwrażliwieni na to czym jest i czym może być teatr. Otrzymają narzędzia, które umożliwią im zagłębianie się we własne doświadczenia oraz rozpoczęcie własnej praktyki teatralnej. Będą pracować zarówno w grupie, indywidualnie, jak i z partnerem, dzięki czemu będą mogli poznać się lepiej jako osoby teatru i stworzyć wspólną społeczność. Zdobędą także wiedzę o tym jak kontynuować pracę przy pomocy narzędzi, których się nauczyli. Warsztaty są formą aktywnego doświadczania, które stawia wyzwania i prowokuje do myślenia, zapoznaje uczestników z kreatywnymi narzędziami, które mogą być następnie wykorzystane w samodzielnym procesie twórczym.
Prowadzenie warsztatów:
Malik Meyer - od lat intensywnie pracuje i bada rzeczywistość teatralną, współpracując z zespołami, instytucjami oraz artystami z różnych krajów, m.in. z Niemiec, Polski, Palestyny, Litwy i Estonii. Odkrywa i tworzy punkty spotkań pomiędzy sztukami performatywnymi i formami komunikacji. Jest reżyserem prac performatywnych, prowadzi autorskie warsztaty i projekty . Jako aktor i performer działa w dziedzinie filmu, tekstu i teatru fizycznego.
Misja
Lekcje teatralne to propozycja dla uczniów szkół średnich oraz studentów. Naszą misją jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni spotkania, dialogu oraz wspólnego poszukiwania. Chcemy wspólnie doświadczać i rozmawiać o teatrze. Przyświecają nam idee pedagogiki emancypacyjnej, równości i otwartości. Ciągle poszukujemy odpowiedniej formy lekcji, realizacji szkolnego programu w ramach otwartego i swobodnego spotkania. Chcemy wspólnie z uczniami zadawać pytania, bez względu na to, czy istnieją konkretne odpowiedzi. Potrzeba ta wypływa z wiary, że nauka to synonim doświadczania, entuzjazmu, ciekawości, poruszenia i odwagi.
Nauka i doświadczenie
Łączymy teorię z prawdziwym przeżyciem. Trudno jest mówić o teatrze bez autentycznego doświadczenia performensu. Uczniowie mogą obejrzeć trzy spektakle do wyboru: Gęstość Zaludnienia, Światy Możliwe oraz Niecierpki. Po przedstawieniu młodzież ma okazję wziąć udział w lekcji teatralnej w cenie biletu. Jednocześnie realizujemy cele programowe edukacji szkolnej. Przygotowaliśmy dwa scenariusze lekcji, które można pobrać w załącznikach poniżej. Po Gęstości Zaludnienia i Światach Możliwych reżyser spektaklów Krzysztof Popiołek opowie o pracy reżyserskiej oraz o symbolach, znakach i doświadczeniach teatralnych. Natomiast po Niecierpkach w pierwszej części lekcji uczniowie spotkają się z Bibianną Chimiak – aktorką i twórczynią spektaklu – a w drugiej części z Wiktorią Chojnacką – naszą pracowniczką i doktorantką literaturoznawstwa – która zreferuje temat: Od źródeł teatru do postdramatu.
Wizja współtworzenia
Chcemy słuchać, dzielić się doświadczeniem tworzyć lekcje teatralne wspólnie z uczniami, Dlatego próbujemy być w ciągłej rozmowie z odbiorcami. Intryguje nas spostrzeżenia oraz sugestie uczniów.
Ważne informacje
Współtwórcy lekcji teatralnych:
Krzysztof Popiołek - absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie; reżyser, kurator projektu Nowe Formy Teatru, wykładowca Wydziału Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. W latach 2014-2016 asystent naukowy w krakowskiej szkole teatralnej. Reżyserował m.in. w Teatrze Żydowskim w Warszawie, Teatrze Ludowym w Krakowie, Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, Teatrze im. S. Jaracza w Olsztynie, Daugavpils teātris na Łotwie, Teatrem Polskim w Bielsku Białej oraz Teatrze Kana w Szczecinie.
Wiktoria Chojnacka - nasza pracowniczka, doktorantka literaturoznawstwa na Uniwersytecie Szczecińskim. Studiowała kulturę i praktykę tekstu, twórcze pisanie i edytorstwo oraz antropologię literatury teatru i filmu na Uniwersytecie Wrocławskim. Jej zainteresowania oscylują wokół zagadnień związanych z: performatyką, ekopoetyką, wegetarianizmem i symbiocenem.
Bibianna Chimiak - aktorka, wokalistka, instruktorka teatralna, trenerka art. terapii. Od 1999 roku pracuje w zespole aktorskim Teatru Kana. W Ośrodku specjalistka do organizacji projektów artystycznych. Wokalistka i autorka tekstów zespołu muzycznego Bibikings. Wraz zespołem wielokrotnie nagradzana na Festiwalach w Polsce i zagranicą, uhonorowana Nagrodą Artystyczną Miasta Szczecin za istotne osiągnięcia artystyczne w roku 2021. Stypendystka Miasta Szczecin. Absolwentka Uniwersytetu Szczecińskiego na kierunku Filozofii (specjalność: etyka i filozofia człowieka), podyplomowo Uniwersytetu Zielonogórskiego na kierunku Muzykoterapia oraz Państwowej Szkoły Muzycznej drugiego stopnia w Szczecinie w klasie śpiewu solowego prof. Iwony Górewicz. Prowadzi warsztaty teatralne i art.-terapeutyczne w Polsce i za granicą.
Warsztaty teatralne
Podczas warsztatów młodzież będzie miała możliwość zapoznać się ze sztuką poprzez praktykę. Uczestnicy zostaną uwrażliwieni na to czym jest i czym może być teatr. Otrzymają narzędzia, które umożliwią im zagłębianie się we własne doświadczenia oraz rozpoczęcie własnej praktyki teatralnej. Będą pracować zarówno w grupie, indywidualnie, jak i z partnerem, dzięki czemu będą mogli poznać się lepiej jako osoby teatru i stworzyć wspólną społeczność. Zdobędą także wiedzę o tym jak kontynuować pracę przy pomocy narzędzi, których się nauczyli. Warsztaty są formą aktywnego doświadczania, które stawia wyzwania i prowokuje do myślenia, zapoznaje uczestników z kreatywnymi narzędziami, które mogą być następnie wykorzystane w samodzielnym procesie twórczym.
Prowadzenie warsztatów:
Malik Meyer - od lat intensywnie pracuje i bada rzeczywistość teatralną, współpracując z zespołami, instytucjami oraz artystami z różnych krajów, m.in. z Niemiec, Polski, Palestyny, Litwy i Estonii. Odkrywa i tworzy punkty spotkań pomiędzy sztukami performatywnymi i formami komunikacji. Jest reżyserem prac performatywnych, prowadzi autorskie warsztaty i projekty . Jako aktor i performer działa w dziedzinie filmu, tekstu i teatru fizycznego.