Lautari - koncert

skład zespołu:
Maciej Filipczuk – skrzypce
Jacek Hałas – fortepian preparowany, akordeon
Michał Żak – klarnet, flet, szałamaja
gościnnie: Marcin Lamch − kontrabas  

"Vol. 67" oznacza powrót Lautari do wspólnej pracy po kilku latach przerwy. To pierwszy, w pełni poświęcony polskiej muzyce program grupy, po bardzo dobrze przyjętych przez krytykę wcześniejszych płytach „Azaran” i „Muzica Lautareasca Nova”. Inspiracją dla powstania nowego programu Lautari był Oskar Kolberg oraz przekaz, idee i zbiory zawarte w dziele jego życia: „Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce”. „Vol. 67” nawiązuje do tomu 67 dzieł zebranych Kolberga, zawierającego opracowania fortepianowe muzyki ludowej. Płyta ta zawiera awangardowe opracowania muzyki ludowej na kameralny zespół instrumentalny z fortepianem preparowanym. To nowe oblicze dawnej muzyki; nie tracąc niczego ze swych podstawowych sensów: użyteczności, obrzędowości, magii – staje się równocześnie aktualną wypowiedzią. Muzyka z albumu zaistniała na żywo m.in. w Filharmonii Łódzkiej, Teatrze Starym w Lublinie (Jarmark Jagielloński), Filharmonii w Szczecinie, Festiwalu Ethnoport w Poznaniu, OFF Festival, Festiwalu Europejskiej Unii Nadawców (EBU)/Rozstaje w Krakowie. Jesienią 2016 roku zespół odbył trasę po USA.

Przywodzi to na myśl koncepcje Paderewskiego − Lautari w podobnym zamyśle wprowadzają folklor na salony (…). Tyle, że robią to − i zaryzykuję stwierdzeniem ocierającym się być może nawet o bluźnierstwo − lepiej. (Kaśka Paluch, Etnosystem)

Wiele słyszałem w ostatnich latach prób grania folku czy tematów ludowych przez jazzmanów. Żadna z nich nie była tak porywająca, tak spójna, tak przepełniona wspólnym duchem, gdzie ów tradycyjny temat nie jest ledwie pretekstem do sztampowych solówek, ale pozostaje nieustannie kompozycyjnym fundamentem, w każdym momencie utworu.
(Tomasz Janas, kulturapoznan.pl)

Folkowo-jazzowy zespół Lautari czerpie inspirację z dzieła Kolberga i zabiera muzykę ludową do filharmonii. To nie jest zwykła płyta, lecz pasjonująca opowieść o chłopskim świecie napisana melodiami z XIX wieku. (Jacek Świąder, Wyborcza.pl)

Maciej Filipczuk − skrzypek, uczeń wiejskiego mistrza: Kazimierza Mety. W ramach swoich poszukiwań muzycznych skupia się na przekazie bezpośrednim mistrz-uczeń oraz zgłębia tajniki archaicznych form muzycznych Mazowsza. Muzyk grający w formie in crudo, do tańca (Dom Tańca. Poznań, Maciej Filipczuk i goście weselni) oraz lider i współtwórca wielu projektów artystycznych inspirowanych muzyką tradycyjną, m.in. Lautari, Transkapela, Hałas Trio, Niewte. Współpracował m.in. z Andrzejem Bauerem, Cezarym Duchnowskim, Marcinem Pospieszalskim, Kubą Sucharem, Shlomo Barem, Kobym Israelite, zespołami Phonos ek Mechanes, Soundcheck, Zakariya, Małe Instrumenty, Kapela Braci Dziobaków. Współpracował z teatrami: Pieśń Kozła, Narodowym, Studio. Stypendysta Ministra Kultury w ramach projektów „Mazurek Vulgaris”, „MetaMuzyka” i "Arche Vivum".

Jacek Hałas − absolwent Akademii Sztuk Pięknych, muzykant (akordeon, lira korbowa, flety pasterskie, drumla, fortepian), śpiewak, tancerz, aktor, kompozytor, niespokojny duch. Współtwórca interesujących formacji muzycznych (Kapela Hałasów, Reportaż, Bractwo Ubogich, Ket Jo Barat, Muzykanci, Lautari, Kwartet Wiejski, Schola Węgajty), uczestnik międzynarodowych projektów artystycznych, teatralnych oraz filmowych (z A3Teatr, Teatr Strefa Ciszy, Teatr Cinema, Dom Tańca, Tikkun, Azaran, Xięga, Vandrelyst, Nomadzi Kultury). Założyciel Domu Tańca Poznań oraz Domu Tańca Szczecin. Zajmuje się tradycjami wędrownych śpiewaków, tańcem korowodowym i wirowym, muzyką tradycyjną Europy Wschodniej, działalnością warsztatową i edukacyjną. Od lat poszukuje śladów pieśni dziadowskich w żywej tradycji, zapisach etnografów, domowych archiwach. Praktykuje grę na tradycyjnym instrumencie wędrownych śpiewaków − lirze korbowej. Tworzy muzykę dla teatru i filmu. (http://www.halas.art.pl/)

Michał Żak − instrumentalista, kompozytor, producent.  Gra na instrumentach dętych (flet drewniany, klarnet, bansuri, szałamaje). Od dekady zajmuje się muzyką polskiej wsi, praktykując u ludowych muzykantów i tworząc żywe sytuacje. Komponuje i wykonuje muzykę do filmów i spektakli teatralnych oraz prowadzi działalność edukacyjną. Występował na najważniejszych scenach muzycznych i festiwalach w kraju i zagranicą. Laureat nagród w dziedzinie fonografii i kreacji scenicznej. Współtworzy: Janusz Prusinowski Kompania, Lautari, Indialucia, zespół Adama Struga, Tęgie Chłopy. Współproducent płyt „Adieu" Adama Struga i „Azaran" Lautari, nagrodzonych przez Polskie Radio, a także producent płyty „Wild Music From the Heart of Poland" − kompilacji muzyki tradycyjnej przygotowanej na WOMEX 2013. Współpracuje m.in. z Januszem Olejniczakiem, Arturem Dutkiewiczem, Grażyną Auguścik, Yair Dalalem oraz Polskim Radiem, Teatrem Narodowym, Instytutem Adama Mickiewicza, Fundacją Wszystkie Mazurki Świata, Filharmonią Łódzką.
(www.michalzak.pl)

07.04 godzina: 20.00 - Teatr Kana - bilety: 30 zł

Audio

AUDIO